Aktualnie znajdujesz się na:

Plany naukowe Agencji Badań Medycznych na 2022 roku

W związku z uchwalonym rocznym Planem Działalności Agencji Badań Medycznych na rok 2022, w nadchodzącym roku uruchomione zostaną konkursy na niekomercyjne badania kliniczne, których celem jest zwiększenie dostępu pacjentów do najbardziej efektywnych klinicznie form terapii oraz komercyjny konkurs wspierający rozwój innowacyjnych wyrobów medycznych z wykorzystaniem AI, robotyki i telemedycyny.

Konkurs otwarty na niekomercyjne badania kliniczne. Konkurs numer ABM/2022/1

W pierwszym i drugim kwartale 2022 rok, Agencja Badań Medycznych planuje realizację konkursu poświęconego niekomercyjnym badaniom klinicznym o alokacji na poziomie 200 mln zł podzielonej na dwie tury konkursowe.

Głównym celem konkursu jest opracowanie nowych procedur diagnostycznych i terapeutycznych w różnych obszarach medycyny, w szczególności w zakresie obszarów wskazanych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 30 czerwca 2020 r. w sprawie określenia priorytetowych dziedzin medycyny oraz chorób o podłożu immunologicznym w ramach niekomercyjnych badań klinicznych produktów leczniczych. Konkurs będzie stanowić kontynuację poprzednich edycji konkursów Agencji Badań Medycznych na realizację niekomercyjnych badań klinicznych.

Konkurs dla przedsiębiorstw na finansowanie opracowania, oceny działania, oceny klinicznej innowacyjnych wyrobów medycznych, premiujący wyroby medyczne oparte o sztuczną inteligencję oraz wyroby z zakresu robotyki. Konkurs numer ABM/2022/2

Wśród obszarów priorytetowych w przyszłym roku znalazł się ponadto komercyjny konkurs na badania klinicznie w zakresie wyrobów medycznych z uwzględnieniem sztucznej inteligencji, robotyki i telemedycyny.

Celem konkursu jest wsparcie finansowe prac badawczo-rozwojowych w zakresie opracowania nowych wyrobów medycznych, oceny działania, oceny klinicznej wyrobów oraz ich certyfikacji, w szczególności nowych rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję i robotykę. W dalszej perspektywie, dzięki temu możliwe będzie skomercjalizowanie tych produktów i wprowadzenie na rynek wyrobów medycznych.

Ponadto celem konkursu jest przeprowadzenie dalszej oceny wyrobów medycznych już wprowadzonych do obrotu w danym zastosowaniu, aby zgromadzić dodatkowe dane o ich efektywności. Dopuszcza się ocenę działania, np. w oparciu o badania kliniczne, wyrobów medycznych już dostępnych na rynku, w innym, dotąd niezbadanym zastosowaniu, np. w innym wskazaniu, w innej populacji.

Uruchomienie konkursu planowane jest na I kwartał 2022 roku, natomiast alokacja budżetowa na konkurs wynosi 100 mln zł.

Konkurs na niekomercyjne badania kliniczne oceniające efektywność kliniczną i kosztową różnych produktów leczniczych w tym samym wskazaniu – badania typu head-to-head. Konkurs numer ABM/2022/3.

Agencja Badań Medycznych pod koniec 2022 roku planuje alokować także 100 mln zł grantu w celu finansowania badań przyczyniających się do poprawy sytuacji pacjentów, przede wszystkim poprzez zwiększenie wiedzy dotyczącej najbardziej optymalnej klinicznie diagnostyki lub terapii.

Zgodnie z zasadami medycyny opartej na dowodach (ang. Evidence-Based Medicine, EBM), wybór terapii stosowanej w praktyce klinicznej powinien być podejmowany w oparciu o wiarygodne, wysokiej jakości dane kliniczne, pozyskane w pierwszej kolejności z badań umożliwiających porównanie efektywności klinicznej alternatywnych opcji terapeutycznych. Powyższe powoduje potrzebę podejmowania badań typu head-to-head, bezpośrednio porównujących ze sobą produkty lecznicze. Wyniki badań head to head pozwolą tym samym na optymalizację standardów leczenia poprzez wskazanie najefektywniejszych klinicznie produktów leczniczych stosowanych w danej chorobie na tym samym etapie diagnostyki lub leczenia.

 Harmonogram konkursów ABM na rok 2022
Tytuł konkursu Nr konursu  Rozpoczęcie naboru wniosków Alokacja budzętowa na konkurs
Konkurs otwarty na niekomercyjne badania kliniczne ABM/2022/1 Nabór będzie prowadzony w II turach:
1. Pierwsza tura – I kwartał 2022 roku.
2. Druga tura – II kwartał 2022 roku.
200 milionów złotych podzielone
na dwie tury konkursowe
Konkurs dla przedsiębiorstw na finansowanie opracowania, oceny działania, oceny klinicznej innowacyjnych wyrobów medycznych,
premiujący wyroby medyczne oparte o sztuczną inteligencję oraz wyroby z zakresu robotyki.
ABM/2022/2 I kwartał 2022 roku 100 mln zł
Konkurs na niekomercyjne badania kliniczne oceniające efektywność kliniczną i kosztową różnych produktów leczniczych w tym samym wskazaniu
– badania typu head-to-head.
ABM/2022/3 III kwartał 2022 roku 100 mln zł

Opcje strony

do góry